Boekrecensie - Reisverslag van een kat

Bijgewerkt: feb 19

Ontroerend, meeslepend en een vleugje humor. Jep, dit boek van Hiro Arikawa heeft me hardop laten gniffelen en een traantje over mijn wang doen laten druppelen. Wat een goed boek zeg!

Satoru en Nana de kat

Het verhaal speelt zich af in Japan. Satoru gaat op reis, samen met zijn kat Nana. Satoru is op zoek naar een nieuw baasje voor Nana. De reden hiervan is onbekend. Ze maken van alles mee en bij ieder adres waar ze aankloppen, wordt duidelijk wat de relatie is tussen hen en Satoru. Zo krijg je een kijkje in het leven van Satoru en leer je hem kennen en begrijpen. Ook neemt de schrijver ons mee in het leven van Nana de kat. Een mooi verhaal dat duidelijk maakt waarom Satoru en Nana zo nauw met elkaar verbonden zijn.

Ergens denk je te weten dat er iets ergs gaat gebeuren, dat er iets is met Satoru. Waarom reist hij anders heel Japan door om een nieuw baasje te zoeken voor zijn kat? Je weet het, maar ergens ook weer niet. Zo’n gevoel had ik. Wanneer het einde naderde dacht ik dan ook; och ja natuurlijk. Maar tegelijkertijd ook; oh nee, alsjeblieft niet! En biggelden de tranen over mijn wangen.

Wat ik ervan vind

Een ontzettend mooi en ontroerend verhaal. Ik kan alleen maar positief spreken over dit boek, op één mini minpuntje na. Het verhaal wordt verteld door zowel de ogen van Nana de kat als Satoru en dat was in het begin even verwarrend, want ik wist niet zo goed door wiens ogen ik op dat moment keek. Maar na een aantal bladzijden had ik het ritme te pakken.

Verder leest het boek heel fijn weg. De conversaties en gedachten van de katten (ja, er komen meerdere in het boek voor) zijn echt hilarisch. Het voelt zelfs alsof ik mijn eigen katten nu beter ben gaan begrijpen en praat ik inmiddels schaamteloos voluit met ze (hihi).

Ben je een kattenliefhebber? Dan is dit boek echt een aanrader, maar ook als je niet zo’n fan bent van deze harige viervoeters, raad ik je het toch aan. Ik weet zeker dat er, na het lezen over Nana, diep van binnen een minuscuul spruitje van liefde ontstaat. En anders raakt het verhaal van Satoru je wel!

Rating: ★ ★ ★ ★ ★

Boekgeur: ★ ★ ★ ★ ★ (licht, verrassend en fris)

© 2018 by Martine Veenstra-Modderman